Nie wszystkie pawiany potrafią wykorzystać wiedzę w praktyce

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Badania brytyjskich naukowców dowodzą, że efektywność procesu społecznego uczenia się u pawianów w dużej mierze zależy od ich cech osobowości – informuje czasopismo „PeerJ”.

Badacze z Uniwersytetu Cambridge prowadzili obserwacje na społeczności pawianów w Namibii. Doszli do wniosku, że nie wszystkie zwierzęta są równie pojętnymi uczniami, a niektóre, pomimo nabytej wiedzy, nie potrafią wykorzystać jej w praktyce. Jednak za różnice pojawiające się między małpami w procesie społecznego uczenia się nie odpowiada wyłącznie ich poziom inteligencji, ale również konkretne cechy osobowości.

Eksperymenty wykazały, że pawiany charakteryzujące się dużą śmiałością szybko przyswajają wiedzę na temat sposobów pozyskiwania pożywienia z nowych źródeł poprzez przypatrywanie się innym małpom. Chętnie też prezentują świeżo nabyte umiejętności innym zwierzętom.

Jednak nieśmiałe pawiany, choć spędzają tyle samo czasu na obserwacji zachowania pobratymców, nie wykazują skłonności do wykorzystywania wiedzy w praktyce.

Znaczące różnice występują także między małpami cechującymi się dużym opanowaniem, bądź widoczną nerwowością. Spokojne pawiany dłużej przyglądają się prezentowanym zachowaniom, ale to nerwowe zwierzęta zdają się lepiej rozumieć, co pragnie im przekazać inny członek stada i w lot pojmują, co należy robić, aby uzyskać dodatkowe smakołyki.

Niektóre makakowate nie mają z kolei nawet szansy na uczestniczenie w procesie społecznego uczenia się ze względu na swoją pozycję w grupie. Status społeczny uniemożliwia im obserwację małp pokazujących swoje umiejętności, gdyż powstrzymuje je od zbliżania się do niektórych członków stada.

„Wyniki naszego badania są istotne, bo sugerują, że zwierzęta mogą osiągać kiepskie wyniki w zadaniach poznawczych nie dlatego, że nie są wystarczająco bystre, ale dlatego, że są zbyt nieśmiałe lub wystraszone, aby się w nie zaangażować. Powinno to być brane pod uwagę” – mówi dr Alecia Carter, współautorka badania. (PAP)

ooo/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Pięć wybitnych badaczek wyróżnionych w konkursie For Women in Science International Awards 2024

  • Fot. Adobe Stock

    W laboratorium zasymulowano warunki z dna oceanu Enceladusa

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera