02.05.2024
19.04.2022 aktualizacja 19.04.2022

Naukowcy: z powodu zmian klimatu może zabraknąć ryb

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Ocieplenie Ziemi może się przełożyć na mniejszy dostęp do jadalnych ryb - ostrzegają naukowcy. Ważne dla ludzi gatunki nie tylko zmienią swój zasięg terytorialny, ale też staną się mniej liczne.

Eksperci z Rutgers University przedstawili właśnie kolejne, prawdopodobne skutki zmian klimatycznych. Zdaniem badaczy z powodu ocieplenia trudniej będzie znaleźć na stołach ryby. Rosnące temperatury mogą bowiem spowodować zaburzenie relacji między morskimi drapieżnikami a ich ofiarami. Z tego powodu po pierwsze - łowiska mmogą zmienić swoje położenie, a po drugie - użyteczne dla ludzi ryby mogą się stać mniej liczne.

"Jeśli chodzi o łowiska, to według naszych wyników poławiane dzisiaj ryby będą w morzach także i w przyszłości, ale nie będzie ich tak samo dużo. Z tego powodu wzrost ich populacji stanie się wolniejszy i łatwiejsze stanie się przełowienie" - podkreśla prof. Malin Pinsky, współautor pracy opublikowanej w piśmie „Proceedings of the Royal Society B Biological Sciences” (https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rspb.2021.2755).

Podczas wcześniejszych analiz naukowcy sprawdzali wpływ zmian klimatu na pojedyncze gatunki. W nowym projekcie dokładnie przyjrzeli się pokarmowym zależnościom w morzach. Opracowali model komputerowy, uwzględniający m.in. metabolizm, rozmiary i optymalne temperatury życia różnych gatunków. Jak się okazuje, z powodu całej sieci skomplikowanych zależności pokarmowych ryby przenoszą się na nowe terytoria wolniej, niż wynosi tempo zmian klimatu.

Dotyczy to zwłaszcza dużych drapieżników, które zaczynają żywić się napływającymi w ich rejony nowymi gatunkami.

„Według modelu w czasie kolejnych 200 lat ocieplania występowanie morskich gatunków będzie ulegało ciągłemu przetasowaniu z powodu zmian terytoriów. Nawet po 200 latach morskie gatunki nadal będą w tyle za zmianami klimatycznymi. Szczególnie dotyczy to ryb znajdujących się na szczycie pokarmowej piramidy” - ostrzega dr E. W. Tekwa, także z Rutgers University.

Problem ma dotyczyć całej planety. „Taka dynamika nie pojawi się w jednym miejscu, ale będzie działała globalnie. To nie wróży dobrze morskiemu życiu. Nie są to przy tym efekty, które były dotąd dobrze zbadane” - zwraca uwagę prof. Pinsky. (PAP)