Orangutany potrafią wydawać dwa dźwięki jednocześnie

Fot. Adobe Stock

Orangutany, kiedy się komunikują, potrafią wydawać dwa dźwięki jednocześnie – piszą naukowcy na łamach periodyku „PNAS Nexus”.

Umiejętność wydawania dwóch dźwięków jednocześnie posiadają niektóre ptaki, jak również beatbokserzy – muzycy, którzy za pomocą narządów mowy naśladują dźwięki np. instrumentów perkusyjnych.

Okazuje się, że również orangutany potrafią wydawać jednocześnie dwa dźwięki – piszą naukowcy.

Naukowcy obserwowali dwie populacje orangutanów na Borneo i Sumatrze. Zarejestrowano 3800 godzin nagrań.

„Ludzie używają warg, języka i żuchwy do wymawiania bezdźwięcznych spółgłosek, aktywując przy tym fałdy (struny) głosowe w krtani za pomocą wydychanego powietrza, w celu artykulacji samogłosek – opisuje Adriano Lameira z Uniwersytetu w Warwick w Anglii. – Orangutany również potrafią wydawać oba rodzaje dźwięków naraz”.

Na przykład samce orangutanów na Borneo w sytuacjach walki wydają odgłosy „chrupania” w połączeniu z „pomrukami”.

„Fakt, że zaobserwowano dwie oddzielne populacje orangutanów, posiadające tę samą umiejętność, jest dowodem, że mamy do czynienia ze zjawiskiem biologicznym” - wyjaśnia badacz.

Jak dodaje Madeleine Hardus, ludzie rzadko wydają dźwięki dźwięczne i bezdźwięczne jednocześnie. Wyjątkiem może być beatboxing. Sam fakt, że ludzie pod względem anatomii są zdolni do beatboksu, rodzi pytania, skąd w nas ta zdolność się wzięła. „Teraz wiemy, że odpowiedź może leżeć w ewolucji naszych przodków” – podsumowuje.

„Możliwe, że wczesny ludzki język przypominał coś, co brzmiało bardziej jak beatbox, zanim ewolucja zorganizowała język w strukturę spółgłoskowo-samogłoskową, którą znamy dzisiaj” - zastanawia się Lameira.

Więcej: https://academic.oup.com/pnasnexus/article/2/6/pgad182/7202377 (PAP)