28.04.2024
05.11.2023 aktualizacja 05.11.2023

Dieta neandertalczyków zamieszkujących Płw. Iberyjski była bardzo urozmaicona

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Skład posiłków spożywanych przez neandertalczyków zamieszkujących Półwysep Iberyjski był bardzo urozmaicony. Ich dieta bazowała na mięsie zwierząt roślinożernych - wynika z badań hiszpańskich archeologów w prowincji Burgos, na północy Hiszpanii.

Z badań prowadzonych w jaskini Prado Vargas wynika, że 46 tys. lat temu grupy neandertalczyków polowały na kilkadziesiąt gatunków zwierząt, zazwyczaj roślinożernych - głównie na jelenie, kozy górskie, kozice, a w mniejszym stopniu także na żubry i dziki.

Zazwyczaj celem polowań były dorosłe osobniki. - zauważają naukowcy z zespołu hiszpańskiego archeologa Hectora de la Fuente Jueza z Uniwersytetu Burgos, którzy przeanalizowali już ponad 6 tys. szczątków zwierząt - ich kości i zębów. Wyniki analiz opublikowali w piśmie "Archaeological and Anthropological Sciences".

Według badaczy po upolowaniu dużego zwierzęcia do wnętrza jaskini zabierano przede wszystkim jego kończyny. Potwierdzeniem tego jest - jak wskazali naukowcy - duża liczba znalezionych w grocie kości udowych, piszczelowych, promieniowych oraz kości śródstopia.

Grupy zamieszkujące jaskinię Prado Vargas żywiły się kawałkami mięsa, a z kości wydobywały szpik. Skóry i ścięgna upolowanych zwierząt były natomiast wykorzystywane do wyrobu lin oraz odzieży. Pozostałe fragmenty ciał zwierząt służyły m.in. do rozpalania ognisk w jaskini.

Autorzy studium potwierdzili, że grota Prado Vargas była miejscem zamieszkania dla kilku pokoleń neandertalczyków.

Marcin Zatyka (PAP)