28.04.2024
16.12.2023 aktualizacja 16.12.2023

Neandertalczycy to były ranne ptaszki

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Wszystko wskazuje na to, że ludzie, którzy są rannymi ptaszkami, odziedziczyli swoje preferencje do wczesnego wstawania po neandertalczykach – piszą naukowcy na łamach „Genome Biology and Evolution”.

Zdaniem naukowców, genetyczna predyspozycja do chodzenia spać razem z kurami i wstawania wraz z porannym pianiem koguta, którymi odznaczają się niektórzy ludzie, może być dziedzictwem neandertalczyków.

Wszyscy ludzie współcześni anatomicznie wywodzą się z Afryki sprzed ok. 300 tys. lat. Mniej więcej 70 tys. lat temu część ludzkiej populacji rozpoczęła migrację z Afryki do Eurazji, gdzie napotkali nowe, zróżnicowane warunki środowiskowe. W tym różnice dotyczące długości dnia i temperatury - uzależnione od pór roku.

Na terenie Eurazji od jakichś 400 tys. lat żyli nasi – wymarli dziś – krewniacy, tacy jak neandertalczycy i denisowianie. Rozdzieliliśmy się z nimi ewolucyjnie ok. 700 tys. lat temu. W trakcie tych 400 tys. lat nasi krewniacy nabyli różne przystosowania do życia w chłodniejszym klimacie.

Kiedy 70 tys. lat temu migranci z Afryki ponownie zetknęli się ze swoimi krewniakami – neandertalczykami i denisowianami – rozpoczęło się krzyżowanie i wymiana genów.

Naukowcy analizowali 246 genów, które pozostają w związku z rytmem okołodobowym człowieka. Przy użyciu sztucznej inteligencji wyodrębnili kilkadziesiąt spośród nich, które mogły ulec zmianie w wyniku krzyżowania się z archaicznymi gatunkami ludzkimi.

Następnie wyniki badań zestawili z bazą danych UK Biobank, dzięki której mogli prześledzić zwyczaje kilkuset tysięcy ludzi, dotyczące ich rytmu okołodobowego. Zdaniem naukowców można zauważyć, że ludzie z wyodrębnionymi wariantami genów wykazują widoczną tendencję do wczesnego wstawania i wczesnego chodzenia do łóżka.

„Poprzez powiązanie archaicznego DNA, obszernych badań genetycznych u dzisiejszych ludzi i sztucznej inteligencji, odkryliśmy istotne różnice genetyczne w rytmie okołodobowym neandertalczyków i ludzi współczesnych” - opisuje główny autor artykułu, John A. Capra z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco (USA).

Jak dodaje, analizy neandertalskiego DNA w genomie człowieka wykazały następnie, że to archaiczne DNA wpływa na rytm okołodobowy współczesnych ludzi. Sprawia mianowicie, ze ludzi ci wykazują tendencję do wczesnego wstawania.

Więcej tutaj.  (PAP)