27.04.2024
02.07.2016 aktualizacja 02.07.2016

Paleontolodzy odkryli nieznany globalny kryzys ekologiczny

Niemieccy naukowcy odkryli nieznany globalny kryzys ekologiczny, który nastąpił na krótko po masowym wymieraniu pod koniec okresu permu 252 mln lat temu. Swoje ustalenia opublikowali w "Nature Scientific Reports".

W historii Ziemi miało miejsce kilka tzw. masowych wymierań, w czasie których zniknęło w powierzchni globu wiele gatunków roślin i zwierząt. Jednym z nich było wydarzenie, które rozegrało się ok. 252 mln lat temu, na przełomie epoki permu i triasu. W jego wyniku zginęła większość gatunków zamieszkujących morza i dwie trzecie wszystkich gadów i płazów.

Na pewien czas zanikła różnorodność gatunkowa wśród roślin, ale sporo z nich odrodziło się w ciągu kilku tysięcy lat. Oznacza to, zdaniem naukowców, że na Ziemi panowały podobne warunki do tych sprzed globalnej katastrofy.

Naukowcy z Uniwersytetu w Zurichu opublikowali właśnie nowe ustalenia na temat wcześniej nieznanego kryzysu ekologicznego, podobnego w skali do tego z końca ery permu (252 mln la temu). Doszło do niego w dolnym triasie - ok. 500 tys. lat później. Zdaniem badaczy - Petera A. Hochuli i Hugo Buchera wydarzenie to znacząco wpłynęło na wegetację roślin. Do tej pory uważano, że środowisko odradzało się sukcesywnie od 252,4 mln do 247,8 mln lat temu.

"Drastyczne i jednoczesne zmiany w roślinności i składzie izotopów węgla wskazują, że odrodzenie nie nastąpiło jednak aż do okresu dolnego triasu, czyli doszło do niego 500 tys. lat później, niż dotychczas sądzono" - wyjaśnia Hochuli.

Wnioski wyciągnięto na podstawie sedymentów o grubości ponad 400 m pochodzących z północno-wschodniej Grenlandii, jak również z Pakistanu.

Naukowcy przypuszczają, że kryzys mogły spowodować katastrofalne w skutkach erupcje wulkanów z obecnych obszarów Syberii. (PAP)