22.07.2018
PL EN
11.10.2016 aktualizacja 11.10.2016

Odnowiony Hydros szykuje się do kolejnych startów

Hydros, pojazd studentów Politechniki Lubelskiej, przechodzi modernizację. W 2017 r. w odnowionej wersji będzie startował w zawodach energooszczędnych bolidów - Shell Eco Marathon Le Mans. "Hydros może przejechać 1000 km za jedną złotówkę" - zapewniają twórcy maszyny.

Pojazd Hydros zbudowali inżynierowie i studenci Politechniki Lubelskiej pracujący w drużynie Hydrogreen Team. Pojazd zaprojektowano tak, aby maksymalnie zminimalizować straty energii dzięki aerodynamicznemu nadwoziu, bardzo niskim oporom mechanicznym oraz sprawnemu układowi napędowemu. "Konstrukcja opiera się na monokoku wykonanym z nowoczesnych lekkich materiałów kompozytowych" - informują twórcy Hydrosa.

"Obecnie budujemy pojazd zasilany wodorem. Jeden kilogram wodoru mieści w sobie trzy razy więcej energii niż kilogram benzyny" - mówi prezes Studenckiego Koła Naukowego Napędy Lotnicze, Tytus Tulwin.

Jak zapewnia, odpowiednio przechowywany wodór jest równie bezpieczny - lub bezpieczniejszy - jak paliwa węglowodorowe. "Do tej pory rozwijaliśmy głównie układ elektryczny oraz dopracowywaliśmy stronę mechaniczną pojazdu. Było to konieczne, by mieć niezawodną i sprawną energetycznie podstawę projektu. Teraz przyszedł czas na wdrożenie zasilania wodorowego poprzez zastosowanie ogniwa paliwowego PEM. Dotychczas ogniwo było testowane na stanowisku pomiarowym, teraz będzie zastosowane w prawdziwych warunkach na torze" – podkreśla Tytus Tulwin.

W 2016 roku pojazd po raz pierwszy wystartował w zawodach Shell Eco Marathon we francuskim Le Mans. Zawody to tzw. Shell Eco Marathon Challenger Event, które ze względu na mniej restrykcyjny regulamin, można potraktować jako przygotowanie do głównych zawodów Shell Eco Marathon. Twórcy Hydrosa planują start też w kolejnej edycji wyścigu w 2017 roku. Pojazd będzie startował w kategorii Prototype, w której konstruktorzy koncentrują się na jak największej efektywności zużycia paliwa.

"Przed nami jeszcze sporo pracy, ale dzięki zaangażowaniu całego zespołu oraz pomocy sponsorów na pewno nam się uda" – przekonuje Tulwin.

Jednym ze sponsorów strategicznych jest firma Eniro Polska. Ponadto inicjatywa lubelskich studentów spotkała się z zainteresowaniem firmy lotniczej Auto&Aero Technologies, fundacji Inotech, firmy Eltem oraz GT-85 Polska, która pomagała w tworzeniu przedniego zawieszenia z liniową przekładnią kierowniczą.

Shell Eco-marathon Europe to jeden z najbardziej wymagających inżynierskich konkursów studenckich na świecie. Zadaniem zespołów biorących udział w rywalizacji jest skonstruowanie pojazdu, który pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub 1 kWh.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ agt/

Copyright © Fundacja PAP 2018