Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
16.04.2015 aktualizacja 16.04.2015

Widok atrakcyjnego rywala zachęca do ryzyka finansowego

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Widząc atrakcyjnego dla kobiet mężczyznę jego mniej przystojni rywale chętniej podejmują ryzykowne decyzje finansowe - informuje pismo „Evolution and Human Behaviour”.

Eugene Chan z University of Technology w Sydney (Australia) przeprowadził eksperymenty behawioralne z udziałem 820 mężczyzn i kobiet. Części mężczyzn pokazywano modeli reklamujących bieliznę dla firmy Abercrombie & Fitch, innym – modelki eksponujące bieliznę Victoria\'s Secret. Trzecia grupa oglądała zdjęcia osób o przeciętnym wyglądzie.

Po obejrzeniu zdjęcia uczestnikom proponowano sumę 100 dolarów - albo jedną szansę na dziesięć, że dostaną 1000 dolarów. Po obejrzeniu zdjęć atrakcyjnych mężczyzn, uczestniczący w badaniach heteroseksualni mężczyźni częściej przyjmowali ryzykowny zakład niż widząc „zwykłe” osoby, a także rzadziej niż po obejrzeniu zdjęć atrakcyjnych kobiet. Szczególnie skłonni do ryzyka byli ci mężczyźni, którzy uważali się za mniej fizycznie atrakcyjnych od modeli. Widok atrakcyjnego mężczyzny nie wpływał natomiast na zachowania kobiet dotyczące podejmowania decyzji finansowych.

Jak wyjaśnia Chan, gdy heteroseksualni mężczyźni widzą rywala atrakcyjniejszego fizycznie od siebie, podejmują ryzykowne, lecz potencjalnie zyskowne decyzje finansowe, starając się za wszelką cenę wzbogacić, aby podnieść własną atrakcyjność.

Chan zaznaczył, że podejmowanie większego finansowego ryzyka nie jest rozsądną taktyką, ponieważ może prowadzić do utraty pieniędzy. Przyznał, iż może sobie wyobrazić wykorzystanie wyników jego badań przez banki czy kasyna w celu promowania bardziej ryzykownych zachowań, jednak powinny temu zapobiec ściślejsze regulacje dotyczące reklam.(PAP)

pmw/ krf

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024