27.04.2024
08.09.2023 aktualizacja 11.09.2023

Człowiek pływający z rekinami dla rozrywki zaburza zachowanie tych zwierząt

Adobe Stock Adobe Stock

Ludzie, którzy w ramach rozrywki turystycznej pływają z rekinami wielorybimi, mają negatywny wpływ na zachowanie tych zwierząt – ustalili naukowcy z Meksyku i Wielkiej Brytanii. Wyniki badania zostały opublikowane na łamach „Scientific Reports”.

Naukowcy przeanalizowali 39 filmów, na których w zatoce La Paz w Meksyku rekiny wielorybie pływały w obecności człowieka oraz bez. Doszli do wniosku, że pod wpływem obecności człowieka zachowanie zwierząt zmienia sią. W pewnym momencie zaczynają się one zachowywać, jakby uciekały przed drapieżnikami.

Zdaniem naukowców konsekwencją takiego zachowania jest zbytnia utrata energii, a co za tym idzie – zwierzęta nie mają wystarczająco dużo siły, żeby zdobywać pokarm. Dodatkowo, stres związany z przebywaniem w towarzystwie człowieka może negatywnie wpływać na sukces reprodukcyjny.

Badacze sugerują, by firmy, które w celach zarobkowych zajmują się organizowaniem pływania turystów z rekinami, oceniały zachowanie poszczególnych zwierząt przed wpuszczeniem do wody człowieka. Należy też – ich zdaniem – zwiększyć dopuszczalną odległość między człowiekiem a rekinem.

Autorzy artykułu w „Scientific Reports” sugerują również, że należy przeprowadzić dalsze badania, aby sprawdzić, jaki wpływ na zachowania rekinów ma cała branża turystyczna. Pływanie w obecności zwierząt staje się bowiem coraz bardziej popularne. (PAP)