28.04.2024
30.11.2023 aktualizacja 30.11.2023

Rekiny, podobnie jak ludzie, odczuwają gorzki smak

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Rekiny, podobnie jak ludzie, odczuwają gorzki smak – dowodzą badania genetyczne, których wyniki ukazały się na łamach tygodnika naukowego „PNAS”.

Najnowsze badania genetyczne dowodzą, że już wczesne rekiny miały receptory gorzkiego smaku. Podobne receptory posiadają m.in. ludzie, mimo że ostatni wspólny przodek rekinów i ludzi żył 500 mln lat temu – piszą naukowcy niemieccy z uniwersytetów w Kolonii i Freising.

Naukowcy odkryli receptory gorzkiego smaku u 12 gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych (rekiny i płaszczki). Receptor należy do tzw. typu 2, który występuje m.in. u ludzi, umożliwiając rozpoznawanie gorzkiego i potencjalnie trującego pożywienia. Dotąd wydawało się, że ten receptor posiadają wyłącznie kręgowce kostnoszkieletowe.

„Dzięki najnowszym badaniom można spojrzeć 500 mln lat wstecz na molekularne i funkcjonalne początki całej rodziny receptorów gorzkiego smaku” – dr Sigrun Korsching z Uniwersytwtu w Kolonii.

Genomy rekinów są stosunkowo duże, dlatego do niedawna ich analiza napotykała trudności. Ich sekwencjonowanie jest bardziej skomplikowane i trwa dłużej niż w przypadku wielu innych zwierząt. Obecnie jednak techniki sekwencjonowania są bardziej zaawansowane, przez co dostarczają coraz większej ilości informacji na temat genów ryb chrzęstnoszkieletowych.

Analiza 94 gorzkich substancji rozpoznawanych przez człowieka dowiodła, że 11 z nich rozpoznają receptory rekinów. Co ciekawe, niektóre z nich aktywują również receptory gorzkiego smaku u „żywej skamieniałości” latimerii. (PAP)